Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
Pijn in het been voorzijde
Pijn in het been achterzijde
Pijn in de borst en romp voorzijde
Pijn in de rug en schouders
Pijn in de voet

Blessurepreventie bij tennis

Wat getallen
Eén op de vijftien Nederlanders doet aan tennis; 687.000 sporters zijn lid van de tennisbond. Daarnaast zijn er nog zo'n 300.000 "ongeorganiseerde" tennissers. Mensen die voor zichzelf tennissen.

Het blijkt dat helaas ieder jaar één op de vier à vijf van die tennissers tegen een blessure oploopt. Heus niet alleen de beginners. Ook zij die allang tennissen en nog nooit een blessure hebben gehad, lopen de kans een keer geblesseerd te raken. "Mij overkomt 't niet", klinkt wel aardig maar is lang niet altijd waar.

Voor iets meer dan de helft ontstaan die blessures spontaan. Ineens ga je door je enkel of is er kramp in je kuit. Maar ook ontwikkelt een blessure zich vaak geleidelijk. De bekende "tenniselleboog" bijvoorbeeld. Het begint het een beetje pijn die telkens erger wordt. Elke keer wordt die elleboog belast en tenslotte overbelast.


Tennisblessures voorkomen
Tennis is veel te leuk voor al die ellende. Het is dan ook goed om te weten dat je er zelf veel aan kan doen om blessures te voorkomen. Als je liever geen blessure wilt, let dan op het volgende:
- techniek
- warming-up en cooling-down
- herkennen van een blessure
- herstel na een blessure
- goed materiaal

Techniek moet je leren
Elke tak van sport kent z'n eigen bewegingen die aangeleerd moeten worden. Ook voor tennis is dat het geval, denk bijvoorbeeld aan de service of smashbeweging, die je in het dagelijks leven niet maakt.

Het is niet zo moeilijk in te denken dat fouten in de techniek problemen oproepen bij spieren en pezen. Overbelastingsblessures bij tennis worden voor een belangrijk deel door deze technische fouten veroorzaakt. Zo kan bijvoorbeeld te vroeg indraaien van het bovenlichaam op het moment van slaan tot lastige blessures leiden.

Natuurlijk is het het beste om al vroeg les te nemen bij een gediplomeerde trainer. Goede aanwijzingen voorkomen op den duur klachten. Trouwens. . . ook voor ouderen geldt: je bent nooit te oud om (bij) te leren!

Warming-up en cooling-down
Iedereen weet het. Als je een poosje aan het sporten bent, ga je zweten. Wat je niet merkt is dat ook je spieren warmer worden en daardoor soepeler. Voordat je begint aan een wedstrijd of training zijn je spieren nog koud en stijf. Om nu vooral in het begin van de wedstrijd of training blessures te voorkomen, moet je er voor zorgen dat je spieren alvast wat opgewarmd zijn. Koude en stijve spieren zijn nu eenmaal kwetsbaarder. Doe daarom altijd voor het spelen opwarmoefeningen door rustig in te lopen en daarna rekoefeningen (armen). Trek daar zo'n 10 tot 15 minuten voor uit. Doe ze altijd. Maak er een goede gewoonte van om daarna bij het inspelen niet te hard van stapel te lopen want dat is vragen om moeilijkheden. Zorg er ook voor dat er nooit meer dan een paar minuten tussen het einde van de warming-up en het begin van de wedstrijd zit; anders worden de spieren weer koud en is het effect weg.

Tegenover de warming-up staat afkoelen, cooling-down. Na het tennissen moeten de spieren hun warmte weer kwijt. Bovendien zijn er door die extra warmte verschillende stoffen ontstaan die de vervelende eigenschap hebben spierpijn te veroorzaken als ze niet snel afgevoerd worden. Afkoelen, cooling-down voorkomt die vervelende spierpijn. Loop dus altijd rustig een beetje uit om de "afvalstoffen" af te voeren en doe wat rekoefeningen.

Ook regelmatig een massage (eventueel in combinatie met sauna) kan ondersteunen bij de blessurepreventie.

Herkennen van een blessure
Het signaal van een beginnende blessure is natuurlijk pijn of stijfheid. Maar pijn heb je vaak ook na een zware training of een heel inspannende partij. Dan hebben we het over de "gewone" spierpijn waarbij het toch ook verstandig is even wat gas terug te nemen.

Wanneer betekent pijn nu het begin van een blessure? In elk geval als de pijn aanhoudt of telkens weer terugkomt. Dat laatste merk je nogal eens 's morgens als je opstaat. Het blijft moeilijk om precies de verschillende "soorten" pijn te herkennen. Verdwijnt het pijngevoel niet snel dan is het aan te raden de huisarts, sportarts of de medische begeleider binnen de club eens te raadplegen.

Ook een bezoek aan een centrum waar sportartsen en fysiotherapeuten samenwerken met bijvoorbeeld specialisten en vaak zelfs ook (sport)diëtisten, is een goede keuze. Zo'n centrum heet afgekort SMA. Voluit: Sport Medisch Adviescentrum. De naam zegt het al: een "medisch adviesbureau voor sporters". Degenen die daar werken zijn gespecialiseerd in sportblessures. In ons land zijn er zo'n 45, dus er is er altijd wel één in de buurt.

Herstel na een blessure
Bij het voorkomen van blessures is er terecht veel aandacht voor zaken als goede techniek, warming-up en cooling-down. Veel minder aandacht krijgt een heel belangrijke oorzaak: begin na een blessure nooit te vroeg weer met tennissen.

Dit advies is heel moeilijk op te volgen. Iedereen wil na een blessure natuurlijk weer zo snel mogelijk aan de slag. Helaas betekent te snel weer gaan spelen in de meeste gevallen dat de blessure toch weer terugkomt. Dus als je weer gaat spelen, zorg er dan voor dat alle pijn verdwenen is en begin in ieder geval rustig. Het beste is eerst te overleggen met de huisarts, sportarts, fysiotherapeut of trainer alvorens je weer begint.

Goed materiaal
Tennis vraagt weinig materiaal: racket,schoenen en ballen. Maar onderschat het belang van goed materiaal niet. Je armen, benen en voeten krijgen tijdens een partijtje tennis heel wat te verduren! Bij het aanschaffen van de materialen kun je je het beste door de trainer laten verwijzen naar een goede sportzaak.

Het juiste racket:
denk eraan dat het goede gewicht en de juiste gripmaat belangrijker zijn dan een modieuze kleur. Het racket moet bovendien zoveel mogelijk trillingsvrij zijn.

De juiste schoenen:
tijdens een partijtje tennis loop je niet alleen voor- en achteruit, maar ook opzij. Tennisschoenen moeten die zijdelingse bewegingen aankunnen. Het beste zijn dan halfhoge schoenen met een stevige vetersluiting. Bij veel sportzaken is er deskundige hulp. Hier kun je je laten voorlichten over welke schoenen je het beste kan gebruiken op de verschillende soorten tennisbanen die er zijn.

Goede ballen:
Er zijn twee soorten tennisballen. Ballen waarbij het bal gedrag bepaald wordt door het rubber (pressureless) en ballen gevuld met lucht (pressurerized) Deze laatste ballen zijn het meest geschikt voor je arm. Deze ballen mogen overigens niet te zacht (en dus te oud) zijn. Te zachte ballen vergen veel kracht van je arm en de kans op een blessure wordt groter.

Dit is een bewerking van de folder "Blessures blijf ze de baas".